(Novinky.cz) Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) se rozhodla zjistit, kdo přesně může za chyby, které začátkem února vedly Evropskou komisi k zahájení řízení proti České republice. „Odpovědnost příslušných osob za pokutu je předmětem prověřování našich legislativců na ministerstvu obrany,“ řekla Černochová v podcastu PoliTalk.
ČR aktuálně čelí řízení Evropské komise kvůli nákupu vrtulníků Bell pro armádu. Co to pro nás znamená? Hrozí nám pokuta?
Jedna pokuta se už odehrála. Přestože nám celou dobu pan Metnar tvrdil, že se nedomnívá, že by byla pokuta soudem shledána za důvodnou, tak nakonec shledána byla.
Ano, to šlo o pokutu půl miliardy korun od Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Bylo to 550 milionů korun. Na ÚOHS se obrátila jedna ze společností, která byla předtím v rámci průzkumů trhu poptávaná. Pak ale pan ministr Metnar vyhlásil dodatečný průzkum trhu, kde byla oslovena pouze vláda USA. 20. listopadu 2019 ministerstvo obrany obdrželo námitku italské společnosti Leonardo proti postupu zadavatele a požadovali zrušení zadávacího postupu. Ale co se nestalo? 21. listopadu 2019, tedy den po obdržení námitky, došlo k podpisu smlouvy.
Takže nebyla vypořádána námitka italské společnosti a to je ten zásadní problém.
To je důvod, který vedl ÚOHS k pokutě a zároveň Leonardo podalo podnět ÚOHS a Evropské komisi.
Co nám tedy teď hrozí ze strany EK?
My ve spolupráci s ministerstvem zahraničních věcí budeme reagovat na jejich dotazník, budeme podávat vysvětlení a budeme očekávat nějaké rozhodnutí Evropské komise, asi zhruba do dvou měsíců.
A výsledkem tedy může být další pokuta? V jaké výši?
Další pokuta za porušení evropské směrnice a evropského práva. A to samozřejmě může být další náklad z rozpočtu ministerstva obrany nebo respektive ze státního rozpočtu, který budeme muset hradit. V jaké výši, to vůbec neumím odhadnout. I pro mě je to, přiznám se, novinka.
Není tajemstvím, že v době takto problematického nákupu vrtulníků byl náměstkem pro vyzbrojování Filip Říha, dnes vojenský poradce při OBSE ve Vídni. Reportéři ČT také zjistili, že za jeho éry odbor navíc udělal i špatné finanční odhady některých nákupů a ty se pak pořizovaly o stovky milionů dráž, než se předpokládalo. Filip Říha pak na post náměstka rezignoval, ale na ministerstvu zůstal a za vás se stal vrchním ředitelem majetkové sekce. Proč? Neměl nést nějakou osobní odpovědnost? Teď nám navíc ještě hrozí další pokuta od EK.
Ta odpovědnost příslušných osob za pokutu je předmětem prověřování našich legislativců na ministerstvu obrany. Teď by bylo nefér, abych dělala nějaké soudy, jestli za to mohl Filip Říha, nebo ne. Samozřejmě politicky za to nese odpovědnost vždycky ministr. Ale tou odpovědností se teď zabýváme, protože máme za to, že veřejnost chce vědět, jestli se takovéto věci můžou dít běžně nebo ne.
Požádala jsem pana magistra Vlasáka, což je ředitel legislativního odboru na ministerstvu obrany, aby mi udělal analýzu, jaké náhrady škody můžeme uplatňovat, po kom a jak máme postupovat.
Kdy budete mít výsledek vašeho interního šetření?
Já budu doufat, že kolegové to zvládnou někdy do konce února.
Sama říkáte, že stíhačky F-35, jejichž nákup jste podepsala, budou pořizovány v úplně stejném režimu, také bez výběrového řízení, jako byly i vrtulníky. Nečeká nás pak tedy další řízení Evropské komise?
Tady ale bylo řízení z důvodů, že pan ministr věděl o námitce, a přesto smlouvu podepsal.
Takže v případě F-35 tedy můžete garantovat, že nic takového se v průběhu nákupu nestalo?
Nejsem všemocná, abych mohla garantovat, že někdo nepodá žaloby. Ale rozhodně je to jiný případ, než byl případ vrtulníků, protože tady jsme postupovali režimem vláda - vláda. A to od samého začátku, kdy mě zmocnila naše vláda vyjednávat s americkou vládou.
Ale je dobré říct, že nikdo nechce zpochybňovat to, že jsme rádi, že budeme mít americké vrtulníky. Jenom to bylo nešťastně procesované ze strany ministerstva obrany. Věděli o námitce, přesto podepsali smlouvu. Byly zrušeny i dva průzkumy trhu, takže chápu, že někdo mohl namítat, že došlo k porušení hospodářské soutěže. To ale vůbec není případ F-35.
(Autor: Eva Mikulecká)