Vážený pane ministře,
dostalo se mi informace, že dlouhodobě nejsou opravovány přístroje nočního vidění výroby USA, které jsou především používány speciálními silami a jednotkami speciálních ženijních týmů EOD AČR v zahraničních operacích. Jedná se o přístroje, které z velké části získala Armáda ČR darem v rámci programů FMS/FMF od vlády USA. Ministerstvo obrany ČR se snažilo „vysoutěžit“ opravu těchto moderních přístrojů, přičemž hlavním kritériem je nejnižší cena, což sebou nese riziko, že zakázku získají firmy, které dosud s opravami moderních přístrojů nočního vidění z USA nemají žádné zkušenosti a nedisponují ani potřebným výcvikem, vybavením a přístupem k náhradním dílům.
V této záležitosti je klíčové stanovisko Office of Defense Cooperation (ODC) při velvyslanectví USA v Praze, které jménem vlády USA prověřuje společnosti mimo jiné provádějící opravy podobných přístrojů získaných v rámci programů FMS/FMF a schvaluje jim předání přístrojů. Podle informací, které mám, nebude umožněn přístup k přístrojům nočního vidění jiným společnostem než těm, které již zde mají vládou USA schválenou laboratoř pro kontroly a jejich servis a mají zkušenosti, výcvik, potřebné technické vybavení a přístup k náhradním dílům přímo z výroby z USA.
Při vědomí výše uvedeného se nabízí otázka, jak je možné, že ve výběrovém řízení – když už bylo vypsáno – nebyla jedna z podmínek účasti souhlas vlády USA s prováděním servisu přístrojů nočního vidění? Může se totiž stát, že postup příslušných orgánů Ministerstva obrany ČR vyústí v porušení podmínek nejenom programů FMS/FMF, ale i ITAR. Navíc, provádění kontrol (defektací) nezkušenou a neoprávněnou firmou může vést například k chybnému vyřazení přístrojů v hodnotě desítek milionů korun či k chybnému vyhodnocování závad tak, že budou zbytečně vynakládány stovky tisíc korun na opravy přístrojů, které by odborně způsobilá firma byla schopna opravit za podstatně menší hodnotu.
Zajímalo by mě, zda a kdy jednaly příslušné orgány MO ČR s ODC při velvyslanectví USA v Praze o opravách těchto přístrojů a zda dostaly informaci o tom, jaké společnosti jsou bezpečnostně způsobilé provádět opravy? Vyžádaly si už příslušné orgány MO vyjádření ODC při velvyslanectví USA v Praze k bezpečnostní způsobilosti vybrané společnosti? Pokud nikoli, proč? Pokud ano, s jakým výsledkem? Pokud je stanovisko zamítavé, jaký bude další postup ministerstva? Nehrozí, že se bude muset vypisovat nové výběrové řízení, což může trvat dalších 8-10 měsíců, takže je naši vojáci nebudou moci ještě dlouho používat?
Na závěr bych Vás chtěla upozornit na obdobný případ, při kterém bylo ovšem příslušným orgánem MO postupováno odlišně a dle mého soudu logicky. Jedná se o servis ženijních robotů Talon pro pyrotechniky od americké společnosti QinetiQ. Tito roboti byli získáni taktéž v rámci programu FMF a vzhledem k tomu, že má americký výrobce v ČR výhradního zástupce, ministerstvo obrany uzavírá smlouvu o zajištění servisu přímo s ním. Proč se v těchto případech postupuje odlišně?
Děkuji za Vaši odpověď ve lhůtě stanovené Jednacím řádem PS PČR.
S pozdravem,
Mgr. Jana Černochová