Vážený paní ministryně,
obracím se na Vás ve věci Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen „RVP ZV“).
V květnu 2015 podala ředitelka Střední zdravotnické školy Ruská (dále jen „SZŠ Ruská“) paní PhDr. Ivanka Kohoutová, Ph.D. stížnost na Českou školní inspekci (dále jen „ČSI“) proti podmínkám průběhu a výsledkům vzdělávání na Základní škole Meteorologická (dále jen „ZŠM“), kdy žádala prošetření vydání dokladu „Vysvědčení o ukončení kurzu pro získání základního vzdělání“ ze dne 25. června 2013, které vydala Základní škola Meteorologická 181, 142 00 Praha 4 – Libeň, pro studentku Ayan Jamaal Ahmednuur (dále jen „absolventka“).
V dokumentu, který má SZŠ Ruská k dispozici, bylo uvedeno, že výuka probíhala podle školního vzdělávacího programu čj. ZŠ-S-21/2007 Škola pro každého (dle RVP ZV z roku 2007, upravené v roce 2013). Absolventka tohoto kurzu tak získala stupeň základního vzdělání na „Kurzu pro získání základního vzdělání“ na ZŠM, ačkoliv z Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělání vyplývá, že za devět let absolvování základního vzdělání je počet odučených hodin cca 8 160 a předpokládá se, že žák po absolvování základního vzdělání bude umět komunikovat, porozumí poslechu, bude umět číst s porozuměním, psát text a dále mimo jiné rozvíjet sociální, komunikativní, estetické, matematické a jiné dovednosti. Zároveň se paní ředitelka SZŠ Ruská v květnu 2015 obrátila i na odbor právní a správní Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“), kde rovněž podala stížnost na průběh a podmínky studia na ZŠM, respektive na prověření „Vysvědčení o ukončení kurzu pro získání základního vzdělávání“ v rámci školního vzdělávacího programu (dále jen „ŠVP“) čj. ZŠ-S-21/2007 Škola pro každého.
Odborem právním a správním MŠMT bylo následně zjištěno, že „Srovnáním výčtu předmětů na přiloženém vysvědčení a výčtu předmětů uvedených v učebním plánu základní školy je zřejmé, že nejsou v souladu, a proto lze konstatovat, že škola neorganizovala zkoušku v souladu s právními předpisy. V tomto ohledu se jeví vaše stížnost jako důvodná.“ Oproti tomu kontrola ČŠI došla k zjištění, že došlo jen k drobnému administrativnímu pochybení ze strany ZŠM u vysvědčení absolventky, kdy „v kolonce „Výuka probíhala podle školního vzdělávacího programu“ číslo jednací nesouhlasí s číslem jednacím platného ŠVP, který škola předložila. Ve složce jmenované absolventky, jak ČŠI ve škola zkontrolovala, je však kopie vysvědčení, na které je číslo jednací daného ŠVP správně.“
V této souvislostí a s ohledem na výše popsané bych se Vás chtěl zeptat na následující otázky:
- Byl, a stále i je, uvedený ŠVP v souladu s uvedeným RVP ZV?
- Které zjištění je relevantní - ČŠI nebo MŠMT? Vnímáte jako problém tyto protichůdná stanoviska?
- Pokud podle MŠMT ZŠM neorganizovala zkoušku v souladu s právními předpisy, stávají se vysvědčení vydané ZŠM neplatné?
- Je realizovaný kurz ZŠM pro cizince rovnocenný se získaným stupněm vzdělání v České republice pro všechny žáky?
- Je kurz ZŠM za nastavených podmínek realizovatelný a zaručuje očekávané výstupy, které jsou stanoveny v RVP ZV?
- Domníváte se, že by měli všichni absolventi, kteří získají základní stupeň vzdělání v České republice, ovládat Český jazyk slovem i písmem? Pokud ano, skutečně tomu tak bylo i v případě zmíněné absolventky?
- Jakým způsobem jsou takovéto kurzy financovány?
- Vnímáte praxi a popsaný postup ZŠM jako problém? Pokud ano, jaké budou Vaše další kroky?
Děkuji za Vaši odpověď ve lhůtě stanovené Jednacím řádem PS PČR.
S pozdravem,
Mgr. Jana Černochová